Obecný úvod
HELIOS Orange nabízí dva typy rozhraní pro odesílání emailů - MAPI a SMTP. Výhodou MAPI oproti SMTP je, že toto rozhraní kooperuje s výlučně místním nastavením Windows a nevyžaduje konfiguraci nějakého externího serveru, je tedy rozšířenější formou. Zároveň ale právě rozhraní MAPI generuje drtivou většinu problémů. Je nutno podotknout, že HELIOS Orange nemá na funkčnost MAPI rozhraní vliv, pouze zprávy tomuto rozhraní předává. Rozhraní se pak už zcela samostatně "stará" o zpracování zprávy prostřednictvím emailového klienta, který je v konfiguraci rozhraní definován. Přímo v programu HELIOS tudíž není žádná možnost jak chybové chování ovlivnit, kromě vhodné volby typu rozhraní (Základní nebo Rozšířené MAPI). Řešení je nutné hledat v konfiguraci MAPI rozhraní ve Windows (konfigurace je bohužel možná v podstatě pouze na úrovni registrů Windows) nebo v podpoře MAPI rozhraní ze strany emailového klienta.
Rozlišujeme dvě varianty MAPI rozhraní - Základní (Simple) a Rozšířené (Extended). Rozšířené MAPI je vývojově spojeno v podstatě výlučně s produktem MS Outlook (Office) a MS Exchange. Používáte-li tedy ve vašem prostředí jiné emailové klienty, je vhodné odesílat zprávy prostřednictvím Základního MAPI. Více o MAPI samotném viz http://support.microsoft.com/kb/200018 nebo https://en.wikipedia.org/wiki/MAPI.
Problém je obvykle spojen s NE MS Outlook klienty a projevuje se buď různými chybovými hláškami nebo se naopak při odeslání emailu "nic neděje". Tedy mail neodejde, ale není to doprovázeno ani žádnou chybou. Nejčastější potíž je v chybném nastavení výchozího klienta pošty.
Pečlivě projděte a zkontrolujte tato nastavení:
1/ Rozšířené nebo Základní MAPI
Pokud nepoužíváte MS Outlook, používejte primárně profil typu Základní MAPI a naopak. Otestujte chování tím, že typ MAPI zaměníte za druhý.
2/ Výchozí emailový klient ve Windows
Start > Spustit > control /name Microsoft.DefaultPrograms /page pageDefaultProgram
Ověřit jestli daný program je výchozí (má nastaveny veškeré výchozí hodnoty)
- pokud NE, změnit nastavení, restartovat HELIOS a zkusit odeslat email, případně pokračovat dalšími kroky
- pokud ANO, doporučujeme provést občerstvení nastavení tím, že dočasně změníte výchozího klienta na jiný a zpět
3/ Výchozí emailový klient v registrech Windows
Start > Regedit > HKEY_CURRENT_USER\Software\Clients\Mail
případně HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Clients\Mail
- hledat klíč (výchozí)=<NejakyEmailClient> (mělo by být shodné s klientem z bodu 2)
- ověřit jaký klient je zde nastaven jako výchozí, může být nesoulad mezi údaji v konfiguraci výchozích programů a registrem
- opravit hodnotu tak aby odpovídala danému klientovi
- konkrétní názvy je nutné zadat dle údajů výrobce (tak jak je vidíte v podsložkách registru; například Microsoft Outlook, Thunderbird, GroupWise ...)
4/ Nastavení protokolu MAILTO v registrech
Start > Regedit > HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\mailto\shell\open\command
- hledat klíč (výchozí)=<zde musí být cesta na daný program s parametry>
- parametry je třeba ověřit a případně opravit dle údajů výrobce emailového klienta
5/ Výchozí nastavení subsystému zpráv ve Windows
Start > Regedit > HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows Messaging Subsystem
POZOR
Toto nastavení je platné výhradně pro MS Outlook, pro jiné emailové klienty jej nepoužívejte:
- pokud je zde něco výrazně jinak, nebo celá větev chybí budou patrně poškozené registry, může jít i o vážně narušenou instalace celých Windows
- pokud jsou zde pouze některé klíče, je vhodné tam zbylé naimportovat
- následující skript je možné vložit do textového souboru, uložit s příponou *.reg a spustit, tím se naimportují klíče do registrů Windows
Skript pro 32bitové verze Windows
- Kód: Vybrat vše
Windows Registry Editor Version 5.00
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows Messaging Subsystem]
"CMCDLLNAME32"="mapi32.dll"
"CMCDLLNAME"="mapi.dll"
"CMC"="1"
"InstallCmd"="rundll32 setupapi,InstallHinfSection MSMAIL 132 msmail.inf"
"MAPIXVER"="1.0.0.1"
"MAPIX"="1"
"MAPI"="1"
"OLEMessaging"="1"
Skript pro 64bitové verze Windows
- Kód: Vybrat vše
Windows Registry Editor Version 5.00
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Microsoft\Windows Messaging Subsystem]
"CMCDLLNAME32"="mapi32.dll"
"CMCDLLNAME"="mapi.dll"
"CMC"="1"
"InstallCmd"="rundll32 setupapi,InstallHinfSection MSMAIL 132 msmail.inf"
"MAPIXVER"="1.0.0.1"
"MAPIX"="1"
"MAPI"="1"
"OLEMessaging"="1"
6/ Vlastní MAPI knihovna
Některé aplikace mohou používat i vlastní MAPI knihovny. Příkladem je Thunderbird, pokud jeho mapi knihovna v registrech chybí, odeslání mailu rovněž nemusí fungovat. Bohužel řešení každého klienta je jiné a takto konkrétní poznatky je nutné hledat na webu - u výrobce a v diskuzích k produktu.
32-bitová Windows
- Kód: Vybrat vše
Windows Registry Editor Version 5.00
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Clients\Mail\Mozilla Thunderbird]
@="Mozilla Thunderbird"
"DLLPath"="C:\\Program Files\\Mozilla Thunderbird\\mozMapi32_InUse.dll"
64-bitová Windows
- Kód: Vybrat vše
Windows Registry Editor Version 5.00
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Clients\Mail\Mozilla Thunderbird]
@="Mozilla Thunderbird"
"DLLPath"="C:\\Program Files (x86)\\Mozilla Thunderbird\\mozMapi32_InUse.dll"
7/ Více emailových účtů
Pro emailovou aplikaci platí, že musí být jeden z emailových účtů nastaven jako výchozí (v případě, že je jich spravováno více v jednom profilu).
8/ Emailový klient aktuální
Aktualizovat používaný emailový klient na nejaktuálnější dostupnou verzi (resp. SP, Build) a aplikovat případné veškeré dostupné aktualizace s ním spojené (např. dostupné aktualizace pro produkt MS Office).
9/ Poškozený emailový profil
Ze zkušeností může být zdrojem problémů poškozený emailový profil. Jako další možnost při řešení problémů s odesíláním emailů lze proto doporučit emailový profil smazat a znovu vytvořit (a na pozadí tak občerstvit korektní systémovou konfiguraci, která mohla být v průběhu času poškozena nebo znehodnocena různými "čistícími" nástroji registrů apod.). V případě emailových klientů MS Outlook lze smazání a založení emailového profilu provést v Ovládací panely > Pošta / Mail > Profily.
10/ Re-instalace poštovního klienta
Pokud všechny výše zmíněné techniky nevedou k výsledku, bývá řešením odinstalace a opětovná instalace poštovního klienta. Tato praktika se osvědčila zejm. ve spojení s MS Office (Outlook). Doporučujeme provést kompletní odinstalaci, vč. zápisů v registrech (postup např. v tomto článku) a čistou instalaci (nikoliv upgrade nebo opravu).
11/ Re-instalace operačního systému stanice
Nejzazší možnost. Někdy jsou registry Windows poškozeny natolik (např. aktivitou různých čistících aplikací), že jedině tento krok vede ke kýženému úspěchu.
Pokud i po provedení všech výše zmíněných nebo dále v tématu uvedených řešení není odesílání emailů prostřednictvím MAPI rozhraní funkční, je relevantní zvážit přechod na SMTP - viz článek https://forum.helios.eu/orange/forum/viewtopic.php?f=61&t=574&p=968.
ZÁVĚR:
Téma není a nemůže být vyčerpávající. Mělo by být pouze primárním (ale konkrétním) návodem jak případné potíže hledat, kde a v jakých oblastech. Každá zkušenost dalších uživatelů je vítaná a po ověření sem bude doplněna.